Je bent niet ingelogd. Log in of registreer je

Vraagje. (:

5 plaatsers

Ga naar beneden  Bericht [Pagina 1 van 1]

1Vraagje. (: Empty Vraagje. (: wo 26 okt - 0:40

Sultan

Sultan
VIP

Hee DH-ers. :'D

Aangezien ik dit probleem al een tijdje heb, ga ik tóch om hulp vragen.
Ik rijd met mijn pony heel vaak in het bos samen met een vriendin en af en toe alleen, maar wat nou het probleem is: Zodra ik een overgang maak naar de draf loopt ze ontzettend hard en krijg ik haar zowat níet meer terug. Ook als ik ga galopperen gaat ze veel te hard en ik krijg haar maar niet rustig, ook rijd ze in het bos heel moeilijk naar beneden. Zodra ik na een galop weer terug naar een stap ga - als me dat uiteindelijk gelúkt is - dribbelt ze de héle weg. Enorm irritant en ik weet ondertussen niet meer wat ik eraan moet doen, als ik alleen maar stap gaat het top, maar zodra ik ga draven begint ze de hele weg te vervelend. Martingaal geprobeerd, al heel vaak gewandeld door het bos en ik weet het ondertussen niet meer.

Dus weet iemand misschien wat ik nog meer kan proberen?

http://twilightgame.actieforum.com

2Vraagje. (: Empty Re: Vraagje. (: wo 26 okt - 0:43

Nar

Nar
Moderator

Hoe zit jij zelf? Zit je gespannen in het zadel, leun je naar voren? Als je gespannen zit, kan een paard dat als een hulp ervaren. Mocht je naar voren leunen, kan het zijn dat het paard het evenwicht wil herstellen en maar naar voren loopt om dat zo voor elkaar te krijgen.

3Vraagje. (: Empty Re: Vraagje. (: wo 26 okt - 0:46

Sultan

Sultan
VIP

Ik heb het idee dat ik niet te ver naar voren leun, ookal gá ik naar achter zitten en hou ik haar in: ze gaat door met etteren.

http://twilightgame.actieforum.com

4Vraagje. (: Empty Re: Vraagje. (: wo 26 okt - 0:47

Nar

Nar
Moderator

Hmmm, dieper in het zadel gaan zitten?

Wat in de bak een idee is, is dat als ze niet stil wil staan en maar blijft drentelen, haar vooruit te drijven en dan echt een flink stuk tot zij geen zin meer heeft en dan nog iets langer, zodat ze leert dat ze écht naar jou moet luisteren. Kan dat ergens buiten?

5Vraagje. (: Empty Re: Vraagje. (: wo 26 okt - 0:48

Nirvana

Nirvana
VIP

Hmm, klinkt alsof ze het gewoon super leuk vindt en veel energie heeft. Heb je al eens geprobeerd om van te voren even te longeren oid, zodat zen haar energie even kwijt kan?

Oh, en even ingaande op wat Nar zegt, sommige paarden gaan juist harder lopen als je aan de teugels gaat trekken. Vooral op zit terugrijden dus!

6Vraagje. (: Empty Re: Vraagje. (: wo 26 okt - 0:50

Nar

Nar
Moderator

Nirvana schreef:Hmm, klinkt alsof ze het gewoon super leuk vindt en veel energie heeft. Heb je al eens geprobeerd om van te voren even te longeren oid, zodat zen haar energie even kwijt kan?

Oh, en even ingaande op wat Nar zegt, sommige paarden gaan juist harder lopen als je aan de teugels gaat trekken. Vooral op zit terugrijden dus!

Trekken aan de teugels is idd niet handig om te doen. Wordt een paard ook hard van in de mond Wink

7Vraagje. (: Empty Re: Vraagje. (: wo 26 okt - 0:52

Sultan

Sultan
VIP

Jup, ik longeer bijna elke keer voordat ik naar buiten ga eventjes, zodat ze toch wat energie kwijt is. Ze vind het bos super leuk en energie heeft ze altijd zat ja.. Vraagje. (: 11631
Misschien dat het eens tijd word dat ik wat minder brok ga geven, aangezien ze voor een kleine D-pony aardig véél krijgt.. :3

Ja, ik kan inderdaad haar ook een keer laten gaan tot ze zelf geen zin meer heeft, maar wat ook een probleem is: Ze vind het heerlijk om ineens zijpaadjes in te schieten. (:

http://twilightgame.actieforum.com

8Vraagje. (: Empty Re: Vraagje. (: wo 26 okt - 1:16

Nar

Nar
Moderator

Dat is gewoon link. Probeer haar in zo'n geval zo recht mogelijk op de weg te houden. Buitenbeen tegendrijven, buitenteugel begrenzen.

9Vraagje. (: Empty Re: Vraagje. (: wo 26 okt - 1:17

Sultan

Sultan
VIP

Dat was ook de reden dat ik eraf gevallen was. clown

Maar goed, ik ga iniedergeval morgen weer proberen in het bos te rijden en dan ga ik jullie tips zéker gebruiken! Bedankt iniedergeval! (:

http://twilightgame.actieforum.com

10Vraagje. (: Empty Re: Vraagje. (: wo 26 okt - 1:40

Falcon

Falcon
VIP

Als ze echt door lopen te drammen is eventjes een harde hand gebruiken helemaal niet verkeerd. Je moet niet door lopen trekken natuurlijk, maar zo nu en dan kan het geen kwaad.
Wat ook helpt als ze er telkens vandoor wilt is om haar eigen as laten draaien, ze raken dan uit evenwicht en moeten wel rustig worden. Niet bang zijn als het lijkt dat ze gaat vallen, een paard blijft in principe meestal wel staan. Gewoon net zolang laten rondjes lopen totdat ze stilstaat, dan rechtrichten, naar beneden vragen en weer aanstappen.
En blijf er altijd voor zorgen dat hoe hard ze ook gaat je je been eraan houd. En als hard gaat draven en je daarbij totaal geen kans geeft om iets te doen laat haar maar eens een flink stuk uitdraven, wel zorgen dat ze niet gaat galoperen natuurlijk. Twee teugels, twee benen. En anders een keer een slofteugel of passoa of ophaaltrens erin.

ik weet dat veel mensen het niet eens zijn hiermee, maar dit is hoe ik het zelf doe. In de praktijk heb je vaak niet veel aan alleen achterover zitten en "hoo" zeggen.

http://yumani-chan.deviantart.com/

11Vraagje. (: Empty Re: Vraagje. (: wo 26 okt - 1:49

Nar

Nar
Moderator

Falcon schreef:Als ze echt door lopen te drammen is eventjes een harde hand gebruiken helemaal niet verkeerd. Je moet niet door lopen trekken natuurlijk, maar zo nu en dan kan het geen kwaad.
Wat ook helpt als ze er telkens vandoor wilt is om haar eigen as laten draaien, ze raken dan uit evenwicht en moeten wel rustig worden. Niet bang zijn als het lijkt dat ze gaat vallen, een paard blijft in principe meestal wel staan. Gewoon net zolang laten rondjes lopen totdat ze stilstaat, dan rechtrichten, naar beneden vragen en weer aanstappen.
En blijf er altijd voor zorgen dat hoe hard ze ook gaat je je been eraan houd. En als hard gaat draven en je daarbij totaal geen kans geeft om iets te doen laat haar maar eens een flink stuk uitdraven, wel zorgen dat ze niet gaat galoperen natuurlijk. Twee teugels, twee benen. En anders een keer een slofteugel of passoa of ophaaltrens erin.

ik weet dat veel mensen het niet eens zijn hiermee, maar dit is hoe ik het zelf doe. In de praktijk heb je vaak niet veel aan alleen achterover zitten en "hoo" zeggen.

Gaat een paard dat juist niet op den duur doorkrijgen en steeds zelf om zijn eigen as heen draaien?


Ik kan me verder wel vinden in het bovenstaande stukje. 'k Weet alleen niet of een hulpteugel de oplossing is

12Vraagje. (: Empty Re: Vraagje. (: wo 26 okt - 1:52

Sultan

Sultan
VIP

Ik laat haar heel vaak een rondje om haar eigen as heen draaien, alleen doe ik het niet tót ze stilstaat maar tot ze rustig is. Misschien dat ik het inderdaad eens moet doen tot ze stilstaat, want de buiten ritten worden op deze manier steeds minder leuk..
Zodra dát niet werkt wil ik best een slofteugel gaan proberen, want de martingaal werkt voor geen meter.

http://twilightgame.actieforum.com

13Vraagje. (: Empty Re: Vraagje. (: wo 26 okt - 1:54

Falcon

Falcon
VIP

Nar schreef:
Falcon schreef:Als ze echt door lopen te drammen is eventjes een harde hand gebruiken helemaal niet verkeerd. Je moet niet door lopen trekken natuurlijk, maar zo nu en dan kan het geen kwaad.
Wat ook helpt als ze er telkens vandoor wilt is om haar eigen as laten draaien, ze raken dan uit evenwicht en moeten wel rustig worden. Niet bang zijn als het lijkt dat ze gaat vallen, een paard blijft in principe meestal wel staan. Gewoon net zolang laten rondjes lopen totdat ze stilstaat, dan rechtrichten, naar beneden vragen en weer aanstappen.
En blijf er altijd voor zorgen dat hoe hard ze ook gaat je je been eraan houd. En als hard gaat draven en je daarbij totaal geen kans geeft om iets te doen laat haar maar eens een flink stuk uitdraven, wel zorgen dat ze niet gaat galoperen natuurlijk. Twee teugels, twee benen. En anders een keer een slofteugel of passoa of ophaaltrens erin.

ik weet dat veel mensen het niet eens zijn hiermee, maar dit is hoe ik het zelf doe. In de praktijk heb je vaak niet veel aan alleen achterover zitten en "hoo" zeggen.

Gaat een paard dat juist niet op den duur doorkrijgen en steeds zelf om zijn eigen as heen draaien?


Ik kan me verder wel vinden in het bovenstaande stukje. 'k Weet alleen niet of een hulpteugel de oplossing is

Heb ik nog weinig van gemerkt. De meeste paarden vinden het vervelend om zo te draaien, hun neus zit in principe bijna tegen je been aan.
Hulpteugel is niet blijvend, slof hoef je ook niet de hele tijd strak te houden, meestal als ik een slof erom heb gebruik ik die alleen als ze heel erg tegen mijn hand inkomen of als ze te hard gaan. Zodra ze weer onder controle zijn laat ik de slof ook losser worden.
Het vergt oefening en is zeker niet voor ruiters die er niet mee om kunnen gaan.

http://yumani-chan.deviantart.com/

14Vraagje. (: Empty Re: Vraagje. (: wo 26 okt - 6:09

Sultan

Sultan
VIP

Nou, ik ben net terug van stal en heb dus gereden. Ging in het begin echt slécht, daarna ben ik haar gaan longeren en heb ik haar goed moe gemaakt. Weer opgestapt, gedraafd en proberen te galloperen, meteen crossen en ben dus doorgegaan tot ze normaal kon doen; wat uiteindelijk twee rondjes gelukt is. clown

Maar ik weet dat er na een uurtje rijden niet meteen veel veranderd, dus ik ga het doorzetten en ik hóóp dat ze dan wél weer fijn rijd & braaf is. :)

http://twilightgame.actieforum.com

15Vraagje. (: Empty Re: Vraagje. (: ma 13 aug - 23:13

Izzy

Izzy

sorry dat ik dit zeg en je hoefd dit ook niet te doen maar soms hebben paarden gewoon last van het bit zelf of van de singel. probeer eens in de bak zonder bit te rijden. Meeste mensen zeggen dat alle pony's daar relaxter en braver van worden. bij mijn pony werkt het ook Very Happy. maar het hoefd niet

http://izzykhe.ismijnpony.nl

Gesponsorde inhoud



Terug naar boven  Bericht [Pagina 1 van 1]

Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum