Je bent niet ingelogd. Log in of registreer je

Speedy opnieuw rijden - Tips gezocht

+7
Codex
Chegyo
Streya
Seafra
Kyanos
Ividanara
Deina
11 plaatsers

Ga naar beneden  Bericht [Pagina 1 van 1]

Deina

Deina
VIP

Hello lidjes.

Mijn pony is nu weg naar een vriendin om te worden beleerd.
Vandaag ben ik er weer naartoe gegaan en we hebben gereden.
Ook voor de eerste keer gegaloppeerd dus ik super trots.

Hier zijn wat foto's van nu..
Hij is jong en samen met hem zal ik later les volgen.
Daarom heb ik ook nog tips ofzo nodig..

Mijn eigen tips

- Soms rechter zitten
- Hielen naar beneden (probleem was hier dat ik even met sporen moest voor de galop en ze deden pijn aan mijn voet :s)

Spoiler:

Dankje ;3

Ividanara

Ividanara
The Beautiful Nightmare

WAT EEN LEUKE PONY blijheid
En idd de tips die je jezelf al geeft maar je legt je handen zegmaar op de schoft en je moet ze een stuk hoger houden en ze ook niet al 'pianohanden' houden maar recht overreind. Het lijkt heel erg of je ook een heel stuk te ver naar voren zit, of ligt dat aan mij?

Deina

Deina
VIP

Dat kan door mijn houding zijn, bedankt voor de tips ^^

Kyanos

Kyanos
VIP

Ik zou als eerste je teugels iets korter nemen zodat je een vaster contact heb met haar/zijn mond. Ik heb zelf ook een jong dier en dat was het eerste dat erin gestampt werd als ze telkens wel/geen/wel/geen/wel/geen contact in dr mond voelt word ze straks heel onrustig in haar hoofd.

Verder zou ik je zadel wat verder naar achter leggen zodat de schouder wat vrijer ligt en zelf meer achterover gaan zitten, ik zie (volgens mij ) dat ze je regelmatig uit onbalans uit het zadel trekt. Dit doet boelie af en toe ook en dan zou ik je been eraan houden en voorwaarts drijven zodat ze haar hoofd wel weer moét heffen anders blijft het er straks in dat uit het zadel trekken, want dan ben jij uit balans en kan ze vanalles flikken.

Enkel je tenen naar binnen en benen iets naar achteren, dit kan misschien ook goedkomen door je zadel wat naar achteren te leggen.

En je handen iets omhoog en gelijk naast elkaar houden! vooral dat gelijk naast elkaar is moeilijk dat heb ik zelf ook maar veel erop letten en kritisch zijn helpt! en iemand vragen erbij te staan en het telkens te zeggen helpt ook.

VERDERRRRRR : WAT EEN ONWIJS LEUKE PONYYYYY!!! Very Happy
hoop dat je er iets aan hebt en het niet als kritiek maar tips opneemt!

Deina

Deina
VIP

Bedankt!
Ik denk idd dat je gelijk hebt.. Ik kan gewoon niet goed recht zitten want ik word inderdaad uit het zadel getrokken..
Echt dankje! <3

Seafra

Seafra

Uhm. Het kan aan mij en/of de blubberige ondergrond liggen, maar ik heb het idee dat hij heel erg op zijn voorhand loopt. Daarnaast vind ik het onnodig dat je direct aan de nagefelijkheid aan het werken bent, laat hem eerst leren op zijn eigen benen te lopen met het extra gewicht op zijn rug.

En zodra dat allemaal goed gaat aan de nagefelijkheid gaan werken door van achteren naar voren te rijden, niet door aan de voorkant te prutsen. De achterhand moet ook een actieve rol krijgen ..

Streya

Streya

Hmmzzz. Ik had het probleem ook wat jij hebt, van dat te ver naar voren zitten. Ik noem het de 'dode vogeltjes' houding xD

Misschien dat je er wat aan hebt, als je op de fiets zit, dat je dan zo goed mogelijk zelf een beetje naar achteren gaat leunen. Hielp bij mij wel.

En owja, mijn instructrice zei altijd dat ik als een bitch op het paard moest zitten xD

Het hielp wel Meow

Chegyo

Chegyo

Eerste wat ik zeg: CAP OP!
Altijd, of het nou je eigen paard is, of die van een ander. En al helemaal bij jonge paarden, maakt niet uit hoe braaf ze zijn, er kan altijd wat gebeuren.

Verder is het bij een jong paard heel belangrijk dat je contact houd en been eraan. Ze moeten eerst voorwaarts leren lopen voordat ze goed naar beneden kunnen komen. Blijf achterover zitten en kijk vooruit, niet de hele tijd naar beneden, daardoor zak je in elkaar en valt je pony uit elkaar.

Je zadel is best wel aan de grote kant, doe in ieder geval je beugels een gat korter zodat je je benen makkelijker om je pony kan houden.

Nog even een tip voor de omgeving...
Zorg dat er geen stoelen liggen en dat de staanders in ieder geval overeind staan. Als je pony een keer wegspringt heb je kans dat hij ergens in komt en wie weet wat er dan kan gebeuren...

Leuke pony is het wel, hoe lang is hij nu onder het zadel?

Codex

Codex

Ik zou eerst en vooral zorgen dat er niets op de grond ligt waar je rijd. Het paard moest maar eens schrikken van iets wat ie nog niet kent dan kan ie zich enorm bezeren, zeker met die modder die er al ligt Wink

Het zadel indd wat meer naar achteren leggen (misschien is het zadel een maatje te groot voor het paardje, dat denk ik toch)

Niet teveel aan de teugel laten lopen in het begin, zorg eerst dat ie goed gewent is aan het zadel en het hoofdstel en fatsoenlijk rijd zonder dat je nu al aan zijn houding gaat werken. Laat hem ook meer op zijn achterhand werken. Zijn achterbenen zijn de motor en met zijn voorbenen moet ie gaan 'dansen' als hij verder wordt beleerd.

Zowieso een cap dragen, er kan altijd iets gebeuren waardoor je paard schrikt. Dit is het allereerste wat je leert als je gaat paardrijden, jezelf beschermen. Het is en blijft een dier dat ergens van kan schrikken, zeker jonge paarden.

Persoonlijk vind ik de rijpiste niet echt geschikt om te rijden (aa). Hij's nogal modderig waardoor je pony weg kan schuiven. en indd rechter zitten ^^

Deina

Deina
VIP

Oke even antwoorden xD

De omgeving is niet van mij dus daarover niet klagen xD
En ik ben niemand die een cap draagt.. Ja.. Als er iets gebeurd is het mijn fout but whatever..

Het zadel is bij een zadelmaker gepast dus daar kan ik ook niet aan doen..

Hij is al zeker een jaar onder het zadel en is helemaal doorgereden dus daarom word hij nu aan de teugel gezet

Toch bedankt voor de tips

Nar

Nar
Moderator

Aan de teugel 'gezet'?

Dat is niet de bedoeling van rijden, het aan de teugel 'zetten'. Als je een paard naar beneden wilt rijden, zul je een constante verbinding moeten hebben in de mond zoals al eerder gezegd en veel dingen met hem moeten doen, de achterhand aan het werk zetten. Dat doe je doormiddel van (schijn)overgangen, figuren rijden, stelling rijden.
Doordat het paard zijn achterhand eronder zet zul je merken dat je ook een stuk minder snel voorover valt. [Dat had ik in ieder geval wel.] Een paard zet je overigens niet aan de teugel, je rijdt hem netjes en wacht tot hij ontspant. Sommigen vragen doormiddel van kneepjes, maar dat vind ik een twijfelachtig discussiepunt omdat ik van mening ben dat dat overeen komt met subtiel zagen en mij zul je het dan ook niet zien doen.
Als hij eenmaal ontspant, ja dán kan je kijken of het je hand volgt door hem de ruimte te geven lang en laag te rijden. Wat je nu doet lijkt niets anders dan de teugels losgooien.


Ook voor de eerste keer gegaloppeerd dus ik super trots.

Voor een paard die een jaar geleden is beleerd?


Nja, veel succes ermee. Vind het een leuk dier om te zien!

Anaïs

Anaïs

Het was mijn eerste keer dat ik ermee gegaloppeerd heb.
Ik heb hem nog niet lang maar hij is nu helemaal doorgereden..

En dat weet ik, over de teugels enz xD

Nar

Nar
Moderator

Als je voor de eerste keer erop galoppeert hóór je helemaal niet bezig te zijn met aan de teugels. Als het dier voor het eerste keer galoppeert hoef je daar nog helemaal niet mee bezig te zijn.

Ik krijg niet de indruk dat je weet waar je mee bezig bent.

De omgeving is niet best, maar daarop reageer je met 'het is niet van mij dus niet mijn probleem'. Jíj rijdt op die pony. Jíj zou beter moeten weten en anders leg je dat uit aan de eigenaren. Dit is gevaarlijk voor zowel jou als je pony als hij net zo jong is als jij beweert.

Als jíj zonder cap op het paard stapt, ben je niet verzekerd. Al krijg je een barst in je schedel, de verzekering vergoed niets. Waar denk je in godsnaam dat je mee bezig bent? 'Ik ben geen cap mens'? Mijn God, je leven riskeren is blijkbaar belangrijker dan een ding op je kop dat je amper voelt.

Het zadel past misschien dan wel, maar dan zul je wél hem er goed op moeten leggen, wat je overduidelijk nu niet hebt. Ik heb daar niets over gezegd omdat anderen dat al voor me gedaan hebben, maar à la. Je verneukt de rug van je pony als het zadel niet goed ligt, weet dat wel.


Hier zijn wat foto's van nu..
Hij is jong en samen met hem zal ik later les volgen.
Daarom heb ik ook nog tips ofzo nodig..

Haha, je reageert overal sarcastisch of ontkent. Nou nou, dit moedigt aan tips te geven! Waarschijnlijk cross je de volgende keer net zo hard door die modderbende heen tot die pony z'n poten breekt over het gladde stuk of jij je schedel aan diggelen hebt liggen door een val doordat ponylief schrok, terwijl hij 'nooit een stap verkeerd zou zetten'. Speedy opnieuw rijden - Tips gezocht 11631

Dus nee, ik krijg allerminst de indruk dat jij weet waar je mee bezig bent. Het is een jonge pony en dus genoeg aan te verknallen. Háál er alsjeblieft iemand bij, want dit gaat geheid fout.


Mocht ik er helemaal naast zitten, leg je mijn woorden maar naast je neer en doe je er niets mee. Excuseer me dan Hihi >D

Panarea

Panarea

Ik ben het eerlijk gezegd helemaal eens met Nar.

De rijpiste is gewoon om ongelukken vragen. Het paard krijgt problemen met zijn hoeven door de modder.
Het is trouwens super onverantwoordelijk om daar in te galoperen, zeker met een jong paard! Dat noem ik gekkenwerk. Zoek op zijn minst een veilige plek voor je paard waar je hem kan rijden, anders riskeer je het leven van je pony nog eens. (ja dit is heel ruim gezien maar zulke dingen kunnen gebeuren. Ik werk elke dag met jonge dieren en ik moet voorbereid zijn op elke situatie)

En een cap dragen is verplicht. Hoe heb je ooit in hemelsnaam je ruiterbrevet gehaald, als je het al hebt gehaald tenminste. Het is super belangrijk een cap te dragen.

En met het zadel moet indd goed op het paard gelegd worden. Het paard krijgt rugklachten en in het ergste geval zal je er niet eens meer op kunnen rijden door zijn zere rug. Als iemand een paard zo opzadeld kruip ik er niet eens op, zo zit ik in elkaar.

Anaïs

Anaïs

1: Het was de piste van het meisje dat hem door gereden had en ik was helemaal met de pony bezig en niet met de omgeving weet je..

2: Het is mijn eigen schuld als er iets gebeurd en ik zonder cap rijd, toch?

3: Hij ligt goed want anders ligt hij in zijn nek of veel te ver naar achteren, dat is toch ook niet goed? xD

4: De foto's zijn al even geleden en we staan veel verder dus daarom zeg ik nu dingen die er in het begin topic dan niet staan of nog niet waren

Aaliyah

Aaliyah
Moderator

Anaïs schreef:
2: Het is mijn eigen schuld als er iets gebeurd en ik zonder cap rijd, toch?

3: Hij ligt goed want anders ligt hij in zijn nek of veel te ver naar achteren, dat is toch ook niet goed? xD

Sorry maar echt, een cap moet wel, puur voor je eigen bestwil. Speedy is enorm jong geloof ik, dat beest kan schrikken en jij beland voor hetzelfde geld in het ziekenhuis, bewusteloos Wink

en sorry maar ik zie echt dat het zadel enorm op de schouder ligt, ik rijd al twee jaar niet meer en heb ook niet lang paardgereden maar zelfs ik zie dat dat fout is (sorry als dat niet zo is) maar indd, zo belast je echt zijn rug want hij kan niet vrij bewegen (is wat mij is geleerd) want als je zijn schouder als het ware 'bekneld' is hij niet vrij met zijn benen (of ligt dat aan mij :')?)

naja, wel een enorm leuk beest

edit; het zadel ligt eigenlijk half op de schoft, wat drukpunten veroorzaakt en rugklachten. de schoft hoort vrij te zijn (argh sorry, niet veel verstand van paardrijden xD)

Chegyo

Chegyo

@ Aaliyah: Een paard moet 'vanuit de schouder' kunnen bewegen. Wat hier dus niet kan omdat het zadel niet helemaal goed ligt. En er moet in principe een handbreedte tussen de schoft en het zadel vrij zijn. Hoewel hiermee gesjoemeld kan worden door bontjes en pads enzo.

Het is niet alleen maar jou 'eigen schuld' als je valt en je schedel breekt of een hersenschudding krijgt. Je bent op andermans grond en verplicht een cap te dragen tot je 18e, als er bij hun wat gebeurd zijn zij degene die aansprakelijk zijn. Daar is verder weinig discussie over mogelijk dunkt me.

Ik werk van 's morgens vroeg tot 's avonds laat met jonge paarden en weet dat al zijn ze nog zo braaf, je moet altijd rekening houden met wat kán gebeuren. In je andere topic zag ik dat je ook zonder cap reed, en dat buiten. Al-tij-d een cap op. En al helemáál als je buiten gaat rijden.
Ik zal verder niks meer zeggen over het zadel enzo, dat hebben de anderen al gedaan.

Hoop dat je het niet als kritiek opvat, maar het is gewoon belangrijk.
Heb de ongelukken gezien, en het verdriet meegemaakt van mensen die het niet deden...

Aaliyah

Aaliyah
Moderator

Chegyo schreef:@ Aaliyah: Een paard moet 'vanuit de schouder' kunnen bewegen. Wat hier dus niet kan omdat het zadel niet helemaal goed ligt. En er moet in principe een handbreedte tussen de schoft en het zadel vrij zijn. Hoewel hiermee gesjoemeld kan worden door bontjes en pads enzo.

juist ja, toch goed gezegd/gedacht =3

Gesponsorde inhoud



Terug naar boven  Bericht [Pagina 1 van 1]

Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum