Kallista, het is hoe dan ook verstandig een cap op te hebben. Ik ben aan het zandhappen geweest terwijl mij was verteld dat het de meest betrouwbare pony was die er wereldwijd te vinden was. Ook ben ik meerdere keren op mijn kop gestuiterd en niet alleen maar met het springen. Natuurlijk moet je het zelf weten, maar je bent allereerst onverzekerd en laat je ouders dus nu voor de volledige kosten opdraaien en daarnaast kun je er veel zwaarder letsel aan overhouden dan met cap. Ik heb een aantal op de grond zien vallen met cap waarvan de cap in tweeën was en ze een hersenschudding hadden, maar hadden ze geen cap, hadden ze een veel groter probleem. Ook denk ik dat het niet onverstandig is om met rijlaarzen aan te rijden. Deze sneakers zijn er niet voor gemaakt en deze hebben zo te zien weinig profiel waardoor je gemakkelijk en snel wegglijdt of je evenwicht verliest bij bijvoorbeeld het lichtrijden of de verlichte zit.
Daarnaast snap ik dat je een pony wilt laten wennen aan losse beugels voor het geval dat, maar dat is met springen echt niet nodig om dubbel te doen. Dat is vragen om problemen: Met springen ga je immers over een hindernis heen als ik me niet vergis en dan is de kans groter dat hij blijft haken dan dressuur. Dus als je je pony wilt laten wennen aan losse beugels, zou ik het bij enkel longeren laten
Ik heb ook het idee dat je behoorlijk zwaar op de hals leunt in de verlichte zit. Daardoor belemmer je je pony en is het voor het diertje een stuk minder prettig om te springen. Ook is het prettig dat je hem ruimte geeft van voren, maar je kunt hem beter wel blijven ondersteunen. Als hij nu voor de hindernis bedenkt dat hij weg wil, doet hij dat want je hebt je teugels te los. Daarnaast is het handig om na een parcours verder te kunnen sturen. Ik zou dus de teugels iets meer op maat houden zodat je ook na de sprong controle hebt.
Wat mij ook opvalt, is dat je je hakken omhoog hebt in de verlichte zit. Je verlicht dan denk ik vanuit je tenen. Probeer het vanuit je knieën te doen en je onderbenen op z'n plek te houden. Je zult zien dat je veel meer evenwicht hebt. [ 't Valt me toevallig op doordat wij deze week heel erg er in de les mee bezig zijn geweest :'D ] Je hakken zijn immers hetgeen waarmee je in de beugel steunt. En teentjes naar binnen.
Ik kijk ook wat raar tegen het zadel aan. Heb je het misschien iets te ver naar voren liggen? De foto zou ook kunnen vertekenen, maar het lijkt zo
http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/s720x720/539584_4257012509337_199195866_n.jpgOp deze foto lijkt het alsof je je handen vast zet. Ik weet niet of het ook zo is. Volgens mij rijd je hier een hoek. Probeer dan stelling naar binnen te rijden. Nu loopt je pony scheef, voor zover ik dat aan je beugels kan zien, en dan gebruikt hij zijn rug niet goed.
Jullie zijn trouwens nog steeds een leuke combi! Ik zou het alleen leuk vinden om je een keer te zien lachen als je met je pony op de foto staat: Je kunt altijd met zo'n 'grrrrr'-blik. :'D