Earth and sky,
woods and fields,
lakes and rivers,
the mountain and the sea,
are excellent schoolmasters,
and teach some of us more than we can ever learn from books.
woods and fields,
lakes and rivers,
the mountain and the sea,
are excellent schoolmasters,
and teach some of us more than we can ever learn from books.
Saronse
Saronse klemde zijn kiezen op elkaar toen hij bij elke pas een felle pijnscheut voelde steken. Het was verdomd ondragelijk en hij voelde zich verdomd waardeloos. Saronse was nog steeds erg ziek. Al gaf hij het niet graag toe. Hij had nog steeds die longontsteking, en de koorts was er ook nog steeds. Maar dankzei zijn kruiden hield het het ergste tegen. Een zwarte gedaante volgde hem touw wakend over Saronse. Saronse wist niet of hij volledig zou herstellen. Misschien was hij wel de rest van zijn leven kreupel. Dan kon hij dingen niet meer doen. Dingen die hij graag deden maar hem fataal konden worden. Saronse mopperde wat. Hij wilde niet zo door het leven gaan. Dus dwong hij gewoon dat verrekte been mee te laten werken. Het was heel erg warm en de zon brandde zowat op Saronse's zwart/witte vacht. Zijn vacht gloeide als hete lava. Iki's ogen werden steeds maar weer op Saronse gericht. Saronse zijn ijs blauwe ogen gleden kalm naar Iki. Iki heeft veel voor Saronse opgeofferde. Hij had zijn eigen roedel opzei geduwd. Voor HEM... Speciaal voor hem. '',Iki... Het wordt tijd je eigen weg weer eens te gaan... Je roedel heeft je nodig.,'' Iki stak koppig zijn neus in de lucht. Saronse zuchtte eens diep. Alles werkt hem de laatste tijd weer eens tegen. Saronse voelde hoe de etter uit zijn been gleed. Het was zwaar ontstoken. Gelukkig is het felle bloeden gestopt. Dan zou hij tenminste niet doodbloeden. Maar een infectie zorgde voor een pijnlijkere, langzame dood. '',Iki, ik meen het. Ik red me wel ik wil gewoon eens dat jij je ding kan doen.,'' Iki rolde met zijn gele ogen. "Doe niet zo gestrest. Met mij gaat alles prima. By The Way, mijn roedel volgt ons al een hele tijd... Ik had zo'n idee..." Saronse begon wat te fronzen. '',Wat voor idee?,'',Saronse was best nieuwsgierig. "Wel, jij blijft een tijdje wonen bij mijn roedel. Mijn verzorgers kunnen je prima verzorgen, en kunnen over jou waken als wij gaan jagen. Please, accepteer mijn aanbod. Zo niet dan blijf ik hier bij jou. Ik wil je niet uit het oog verliezen. Ik wil niet diezelfde fout begaan aan die klif toen." Saronse keek verbaast naar de veel betekend gezicht van Iki. Saronse wist dat Iki dit allemaal meende. Maar een paard dat een tijdje in de roedel zou leven? Dat was toch niet logisch, en natuurlijk. '',Ik... weet niet...,'' Mompelde Saronse. "Alstublieft Saronse, doe het voor mij." Iki gebruikte zijn smeek face. '',Ik zal er over nadenken...,'' Iki grijnsde tevreden. "Mooi, wat doen we eigenlijk hier in het deel van het bos. Hier zijn de mannetjes beren afschuwelijk agressief..." Saronse zijn ogen gleden even naar de mooie grote bomen. Hun mos bedekt een deken van mos. Op de grond groeide er gele bloemetjes uit het mos. Het leek wel een witte tapijt. Hier en daar wisten de zonnestralen door het bladerendek door te breken. Alles was nu zo mooi groen. De warme goud/gele zon zorgde voor meer leven in de natuur. Maar op dit moment kon Saronse niet genieten van de warmte. Hij leed enorm. Zijn koorts overheerste nog steeds, zijn been ging gewoon kapot. Zijn gehele lichaam deed zeer. Ondanks dit leed toonde Saronse maar weinig zwakte. Zo sterk was hij. Hij hield moedig zijn hoofd hoog. De enige pijn die hij niet kon verbergen was zijn zwaar, kreupele been. '',We zijn hier omdat hier enkele nodige kruiden groeien, en hier in de buurt is een zeer zuivere rivier. Haar water is heel zuiver en heelt heel goed de wonde's. Mijn wond moet eens goed gespoeld worden en kan ik gelijk mijn koorts laten dalen door eens een bad te nemen.,'' Iki grijnsde. "Moest je zo nodig hier een bad nemen?" Saronse lachte kalm. Saronse keek even achter zich toen hij een wolf voorbij zag lopen. Saronse fronste even. Maar besloot er maar niets over te zeggen. "He, Saronse, is dit wat je zocht?" Iki was al een goed stuk van Saronse gelopen en stond bij een eenzame rots. Juist iets groter dan Saronse. Saronse verplaatste zich met veel pijn verder en ging naast Iki staan. En vond de plant die hij zocht. '',Nee maar, ik bof maar dat ik jou bij me heb. Dit was de plant die ik zocht!,'' Iki grijnsde trots. Saronse plukte zorgvuldig de grote bloemen af en at enkel de blaadjes af. Iki ging hierbij zitten en keek Saronse schuin aan. "Waarom alleen die bloem?" Saronse glimlachte. '',Goeie vraag, wel die bloemetjes zouden de pijn doen verlichten. Een sterke pijnremmer. Maar die steel zelf is een beetje giftig. Fascinerend nietwaar?,'' Iki fronste even. "Als jij dat vindt... Heb je er nog nodig?" Saronse schudde zijn hoofd van nee. '',Neen, dit was voldoende. Het water is hier vlakbij.,'' Iki sprong ongeduldig recht. "Mooi! Ik wil hier zo snel mogelijk weg. Ik heb een hekel aan beren. Deze plek stink naar beren." Saronse glimlachte en begon weer heel kalm te wandelen. '',Je hoefde niet mee te gaan weet je nog?,'' Iki stak koppig zijn neus in de lucht. "Je weet dat ik dit niet wil. Ik wil bij je zijn tot ik zeker weet dat je zelf voor je kan opkomen. En voorlopig zal je een lange tijd mijn zorgen en die van mijn roedel nodig hebben." Iki had gelijk. Saronse moest niet zo doen. Maar hij wilde niet dat anderen voor hem moest zorgen. Hij had het gevoel dat hij in de weg was. Saronse hoopte maar dat dit manke been niet de rest van zijn leven zal bij blijven. [b]"Maar goed, genoeg hierover. Hoe zit het nou tussen jou en 'je weet wel wie' eigenlijk?" Saronse zag hoe ondeugend Iki naar hem keek. Saronse zijn mondhoeken krulden wat omhoog. Maar uiteindelijk veranderde zijn gezicht staal naar serieus. '',Wel... Ik heb geen idee. Maar weet je. Ik laat het maar zo. Als er iets komt dan komt het zo niet... Het zei zo. Ik wil dat ze gelukkig is. Je kent me. Ik dring nooit niet aan. En als ze mij niet nodig heeft dan zou ik het begrijpen en...,'' Maar Iki liet hem niet uitpraten. "Ach please, je moet ook eens aan jezelf denken! Wat voel je Saronse?" Saronse slaakte eens een zucht en staarde zwijgzaam voor zich uit. Na een lange stilte had hij de woorden gevonden die hij zocht. '',Ik weet dat ik ontelbaar veel van haar hou.,'' Iki was niet zo tevreden van Saronse's antwoord en wou nog reageren. Maar Saronse gaf Iki niet de kans. Saronse versnelde zijn pas. Ondanks de pijn die hij mee moet slepen. Iki gaf het maar op om over zulk gesprek te houden. Iki wist dat Saronse heel gevoelig was voor zo'n dingens. Saronse staarde kalm voor zich uit. Zijn ijs blauwe ogen toonden een kalme/warme uitstraling. Hij snoof deze zuivere zuurstof op. Die werd gefilterd door deze kostbare oude bomen. Saronse kon het water ruiken. Ze waren er bijna. Gelukkig, want deze onophoudelijke pijn maakte hem stuk. Iki volgde Saronse zwijgzaam. Uiteindelijk ging Saronse al een stuk voor Saronse uitlopen om de omgeving te onderzoeken. "Berenvrij, je kan je gang gaan opa." Saronse schudde glimlachend zijn hoofd. Eindelijk waren ze bij het water. Hij ging uitgelaten in het water liggen. En eindelijk ging de pijn tijdelijk weg. Want nu hoefde zijn zwaar gewicht niet op zijn gewonde been rusten. Saronse ging op zijn zei liggen en liet zijn hoofd af en toe een kopje onder water. Iki bleef in de buurt van Saronse en hield de omgeving goed in het oog. "Dit had je echt nodig nietwaar?" Saronse zijn ijs blauwe ogen gleden naar het water. '',Ja dit had ik nodig. De pijn is even weggedreven.,''
Climb the mountains and get their good tidings.
Nature's peace will flow into you as sunshine flows into trees.
The winds will blow their own freshness into you,
and the storms their energy,
while cares will drop off like autumn leaves.
Nature's peace will flow into you as sunshine flows into trees.
The winds will blow their own freshness into you,
and the storms their energy,
while cares will drop off like autumn leaves.
Klaar!!!!
Laatst aangepast door Saronse op wo 2 jan - 11:00; in totaal 1 keer bewerkt