People want happpiness without any pain, but you can't get a rainbow without a little rain. ツ De bruine merrie was totaal geschrokken toen ze hem opmerkte. Dat had hij totaal niet bedoeld! Hij wilde zich net verontschuldigen, zeggen dat het niet zijn bedoeling was, maar de merrie was al snel weer gekalmeerd. Tenminste, ze liet haar hoofd zakken. Zijn ogen stonden kort een beetje bang en geschrokken, maar daarna kregen ze weer de warme gloed die ze bijna altijd hadden. Hij was niet een ster in sociaal zijn. Maar hij had graag andere paarden om zich heen, hij hield er niet van om alleen te zijn.
In zijn kudde vroeger had hij alle aandacht. Hoe vaker hij eraan terugdacht, hoe meer hij de kudde miste. Zijn kleine broertje, zijn ouders, Abbervail, zijn beste vriend, en de talloze aandacht van de jonge merries in de kudde. Hij was vaak bij de merrie te vinden, bij groepen merries. Eigenlijk nodigden zij hem altijd voor allerlei dingetjes uit. En hij was te zwak om nee te zeggen. Soms ging Abbervail mee, maar die had al snel zijn ware liefde gevonden. De merrie Ysabeau. Hij was stikjaloers op zijn vriend. Hij was al op jaarling verlieft geweest op de vosmerrie. Ze hadden ook lang ruzie gehad, maar gelukkig was dat weer goed gekomen. Ysabeau wilde wel vrienden met hem blijven, maar ze had nooit gevoelens voor hem gehad. Hij was er écht kapot van geweest. Maar alle andere merries had hij geen interesse in. Alleen in Ysabeau, de wonderschone, aardige, dappere en spontane merrie die hij ooit had gezien. Zij was het perfecte plaatje voor hem. Maar nee, ze had een relatie met zijn beste vriend. Dan voel je je kapot van binnen. Hij kon het zeggen.
Dat was één van de vele redenen dat hij op reis wilde. Hij wilde niet Ysabeau en Abbervail samen zien klef doen. Ze hadden aangeboden om mee te gaan. Hij had gezegd dat hij het alleen wilde doen. Zij en zijn ouders hadden het geaccepteerd en hij was vertrokken. En nu was hij hier, hier kon hij een heel nieuw leven opnieuw beginnen.
“N-nee bedankt. Ik red me wel,” had de merrie zachtjes gezegd. Ze leek een beetje bangig. Hij glimlachte naar de merrie, warm. Zijn ogen stonden rustig. Waarom was ze bang?
‘Hee, je hoeft echt niet bang voor me te zijn. Ik doe je niks,’ probeerde hij de merrie een beetje gerust mee te stellen. Hij zette voorzichtig een stapte dichterbij, de sneeuw knerpte onder zijn smalle, redelijk puntige hoeven. Hij hield zijn hoofd laag om niet bedreigend over te komen. Hij meende wat hij zei.
‘Kan ik je echt nergens mee helpen? Je lijkt een beetje bezorgd om iets,’ probeerde hij nogmaals om zijn hulp aan te bieden. Ze leek echt bezorgd, en hij wilde haar echt graag helpen als ze ergens mee zat.
Trouwens, mijn naam is Encantador. En hoe mag jij heten?’ vroeg hij toen aan de merrie.