De sterke westenwind die door het heuvelachtige gebied raasde, maakte het spreken met elkaar bijna onmogelijk. Toch had Navayo een redelijk beschut plekje van de wind gevonden, waar ze een beetje normaal met elkaar konden spreken. Ze richtte haar donkerbruine ogen op de valkkleurige hengst voor haar. Toen hij zei dat hij haar hulp nodig had, sprongen haar zwartomrande oren naar voren, en keek ze de hengst zakelijk, toch zeer nieuwsgierig aan. Haar ogen ontmoette de zijne. "Ik wil graag de Quiet Sparkle uitdagen. Op een manier is mijn familie, jullie dus, van mij weg gerukt. Ik wil dit terug, ik wil die familie van de Quiet Sprakle terug. Ik heb je hulp nodig, ik wil kennis verwerven over Dh en de kudde." Ze kon het niet laten dat dit als een enorme klap aankwam. Híj wilde haár kudde? Eigenlijk wilde ze de kudde zelf weer terug nemen, zodra ze aangesterkt was van haar zwangerschap. Toch wist ze een oprechte glimlach uit haar mondhoeken te krullen. Ergens teleurgesteld, toch weer blij. Ze wist dat hij het kon, en dat hij iets kon maken van de kudde. Ze wilde hem de kans geven, en ze wilde hem bijstaan. Maar ze wist, als het in de soep zou lopen, de hengst haar de troon weer zou geven. De enige hier in deze groep had de kudde weer grootgemaakt na een oorlog, zíj had alles weer opgebouwd, en dan kwam een opgeblazen knol, vol met arrogantie eraan zetten om die kudde weer van haar af te pakken. En dát was echt gewoon enorm laag. En nu deed hij stoer van "ik heb de grootste kudde in Dream Horses zie mij!" Maar hij had nog niet eens de kleine Horcrux uit het moeras weten te verjagen. Ze wist dat de Horcrux gevaarlijk was, en als die niet snel uitgeschakeld zou worden, zou hij zich als een epidemie verder door Dream Horses strekken, waarna er een nieuw tijdperk van angst zou aanbrengen. En die kon Navayo voorkomen, mét haar hulp dan natuurlijk. Ze knikte toen naar de hengst.
‘Ik help je graag.’ En ze meende het.
"Navayo, Remember, Sunset!" Haar hoofd schoot opzij. Kennelijk kwam er iemand aan die iedereen kende, behalve haar. Wat een grote kans opleverde dat er een voor haar onbekend paard haar pad zou kruizen. Ze keek opzij en een bont paardje kwam hun kant op galopperen. Ze fronste eens toen ze het paardje zag komen. Maar ze droeg een geur met zich mee die ze maar al te goed herkende: Quiet Sparkle. Plus daarbij een sterke geur van de twee watjes. Het plaatje was compleet! Oh jongens toch, wat een vreugde!
Direct schoten haar oren strak naar achteren, waarna ze dominant haar neus in de lucht stak. Het mokkeltje vroeg wie ze was, waarna ze schamper snoof. ‘Ik dacht dat je pappie je verboden had bij mij in de buurt te komen,’ sprak ze spottend. ‘Dat had ik tenminste wel verwacht.’ Ze rolde duidelijk met haar ogen, en keek het jonge paardje eens vernietigend aan, en toen schonk ze absoluut geen waarde meer aan het paard. Als Navayo vrienden met haar wilde worden, haar best. Maar dat weerhield haar er niet van om de nakomeling van Sultan en Pearl te haten en te verafschuwen. Het beest zou vast precies als haar ouders zijn.
Navayo kwam weer aan het woord, hij zei dat ze dierbare vrienden waren. Ze glimlachte eens gelukkig. Ja, hij wás een goede vriend, en niemand zou hem nog van haar af kunnen pakken. Als ze niet in zo'n kring hadden gestaan, had ze haar neus tegen zijn hals geduwd.
En als je het over de duivel hebt! Daar was haar grote vriend Sultan! Hij. Was. Niet. Uitgenodigd. Gore vlegel, vieze schobbejak. En nog meer beledigende, hatelijke woorden - die te ernstig zijn om openbaar op te schrijven - schoten door haar gedachten. Ze hield wijzelijk haar mond. Toch keek ze Sultan met een hatelijke, toch uitdagende blik aan. De ruzie die ze laatst hadden had zíj gewonnen want híj keerde zijn rug naar haar toe, wat haar een streel over haar ego had gegeven. Hij keurde haar geen blik waardig, en toch gaf dat nog een streel over haar ego. De lafaard durfde haar gewoon niet aan te kijken.
De arabier wenkte zijn dochter naar hem. Een glimlach vol leedvermaak gleed over haar gelaat. Ze hoorde Remember duidelijk zuchten, maar ze hield Remember even buiten kwestie. En Sunset hield wijselijk haar mond.
‘Dat werd tijd,’ sprak ze mopperend. ‘Ik had al verwacht dat pappie kwam opdagen, zijn lieve dochtertje zou haar maar wat overkomen als ze bij tante kwam,’ sprak ze hatelijk. Het was zacht, prevelend. Maar toch hadden de woorden zich zo duidelijk laten klinken, dat Sultan het wel zou moeten horen. Navayo zou vast niet zo blij ermee zijn, maar het zat tussen haar en Sultan. Alleen jammer voor hém dat er zoveel ooggetuigen waren uit zijn kudde. En zijn broer.
Tot haar verbazing sprak Sultan Navayo aan met zijn naam. Schichtig draaiden haar ogen naar Navayo. Waarom had hij niet verteld? Ze spraken tegen elkaar alsof ze vrienden waren. Sultan moest eens weten.
‘Maar sorry Sultan, dit theekransje is niet voor jouw oortjes bedoeld, dus, tjoptjop!’ Ze zwaaide haar hoofd naar Sultan, een poging om hem eventjes de goede richting op te helpen. Ze wist dat het niet zou helpen. Maar het was niet de bedoeling dat Sultan het te weten zou komen. Crystall had nog niks gehoord, gelukkig. Die zou het aan pappie doorlullen.
En als kers op de taart kwam haar meest geliefde merrie! Joepie! Wat een vreugde! Ze kon werkelijk haar geluk niet op zeg. Haar twee liefste vrienden. Há, wat fijn!
'Hallo lieverds.' Ze kon het niet laten om te proesten en vervolgens te grinniken. Lieverds, nou ja zeg. Ze had nog eventjes lol om de merrie, die ze niet verborg. Ze vond het wel geinig. Lieverds. En ze keek ook nog alsof zijzelf erbij hoorde. Gheheh, gekke merrie. Ze stelde zich voor - alsof niemand haar naam wist - en ze keek toen Pearl eens vijandig aan.
‘Maar zoals ik al zei, jullie zijn niet uitgenodigd-,’ ze keek Sultan en Pearl aan ‘-dus, doeidoei!’
Een gemaakt glimlachje verscheen op haar gezicht. Ja, zij zou de gastvrouw spelen, aangezien niemand anders waarschijnlijk het lef had om die rol op zich te nemen. Ik bedoel, het was de bedoeling dat zij twee zich erbuiten hielden. Dat was de bedoeling van dit complot.